Gå videre til hovedindholdet

Julemedister med fasan og god jul

 Karla er klar til jul, efter hun igår tillod sig at spise en frø. Det bliver man så rimelig dårlig af. Men ikke dårligere end at hun lige syntes den der chokolade julemand med stanniol om også skulle spises!

Men nok om det
De sidst par år, har jeg haft en fast aftale med min svigerfar om at vi laver lidt julemedister sammen. Det er ikke en helt almindelig medister. Der er alverdens lækkerier i og den smager så fuglene synger.

Jeg har desværre ingen billeder af selve seancen. Men det betyder jo ikke i skal snydes for den lækreste opskrift.

Du skal bruge:

1/2 kg svinekød
1 kg oksekød
1 kg fasan
200 gram bacon
400 gram andefedt
5 store løg
9 fed hvidløg

Kør det hele gennem kødhakkeren et par gange. Derefter tilsættes

4 dl rødvin
2 dl cognac
20 stk grofthakkede pistacienødder(udsaltede)
100 gram mandler grofthakkede
2 tsk timian
2 tsk ingefær pulver
2 tsk muskatnød pulver
salt og peber
ca 4 dl fasanfond til farsen er rimelig lind.

Steg lige en lille frikadelle og smag om der mangler noget.

Medisteren koges i ca. 5 minutter. og kan derefter steges eller fryses til senere brug.

Hvis du kan lide kan Nelliker kan dette også tilsættes. Jeg er stor modstander af nelliker og derfor kommer det aldrig i min medister.

2 poser tarm skylles og så er det ellers bare at komme igang med at få lavet det til medister.

Ellers er vi ved at være klar til jul. Jeg er igang med risengrøden til i aften og der bliver lavet rigeligt, så der også er til desserten i morgen.

Vi har spist årets første sylte, hjemmelavet som kun min mor kan lave den.


 Billedet her er fra 2006, hvor der var masser af sne, is og kulde
 Selv fuglehuset fik julehat på.
Og her er udsigten fra sidste års julemorgen.

Jeg må indrømme jeg savner sne og kulde. Det høre ligesom julen til.

Kan i have en fantastisk Jul og et skønt nytår.

Vi ses i 2012.

Kommentarer

  1. og glædelig jul til dig og dine.
    Hunde er så sjove de skal bare smage og spise alt de kommer i nærheden af..... bumbum måske var jeg en hund i mit tidligere liv...

    SvarSlet
  2. Rigtig glædelig jul til dig og dine Heidi. Må den blive fyldt af alt det, du holder allermest af.

    Mange hilsner
    Poden, den rødhårede og jeg

    SvarSlet
  3. Tak. Altså, det der med at spise alt. Kommer det ikke lidt an på om det nu smager dårligt. Altså hun tog ikke kun en bid af den frø. hun spise den hel. måske hun var klar over at jeg ville tage den fra hende. Og så skal det jo gå hurtigt.

    Mette. Tak Det blev den.

    Skønt.Og god jul til jer også.

    SvarSlet
  4. Vi havde engang en gravhund, der åd en frø - den skummede ud ad munden i tre dage - det gjorde den aldrig mere!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Amerikanske Brownie

Den her opskrift har jeg lave mange gange, og den er skøn. Sprød udenpå, sej indei. Lige som en brownie skal være. Det sjove ved dem, er at man skal bage dem i muffinforme. Så er de portions anrettede helt fra starten af. Altså bortset fra at jeg kan spise mere end en.. Du skal bruge: 100 g mørk chokolade 200 g Smør, i tern 400 g sukker 4 æg 1 stang vanille 160 g mel 100 g mørk chokolade i små stykker 100 g lys eller hvid chokolade friske hindbær Sæt ovnen på 160 grader. Smelt 100 g mørk chokolade over vandbad, sæt til side i 15 min.  Rør sukker og det kolde smør lyst og luftigt Smør, masser af smør Når det er pisket godt, tilsættes et æg af gangen, pisk godt imellem hvert æg.  Tilsæt den lunke chokolade, rør grundigt  Tilsæt mel og til sidst tilsættes det hakkede chokolade  Dejen er sjov silkeblød og ret luftig  Put en lille tsk. fuld af dejen i en GODT smurt muffinform, læg et hindbær ned i dejen. Tilsæt igen en tsk. fuld dej. De skal

Telefonsælger, ost og kaffe

Og ikke nødvendigvis i den rækkefølge:-) For det første har vi fået nyt tastatur. Så nu kan jeg skrive KKKKKKK lige så tosset som jeg vil. Da vi var til Birthe og Annes blogtræf i vejen, Fik vi de her skønne oste. Jeg skyndte at spise dem og måtte bare have mere af den her. Castello, reseve præst, hedder den. Den er super lækker, lidt af prima donna. Men på sin helt egen måde. Jeg har købt den et par gange. Og i sidste uge var den på bud i vores Føtex Food, hvor man kunne få 2 for 35 kr. Den er vanvittig god til et ostebord.  Og Den anden dag da jeg lige var på tanket for at købe en morgenbolle, så jeg denne her starbucks Qandi latte caramel flavour sag. Og nu er det jo ingen hemmelighed at jeg er ny ud i kaffen. Og at det skal være sødt og ikke smage voldsomt af kaffe. Er du helt vild den er god. Så er der det her med den der telefonsælger.  Jeg ser mig selv som et forholdsvis åbent og venligt menneske. Normalt også over for telefonsælgere...  Men, den anden dag

Godt Nytår og en konkurrence

Håber i alle havde en god nytårsaften. Det havde vi. Vi var i gode venners lag, med masser af hygge og god mad i rigelige mængder. Vi fik hjorte carpaccio skudt af naboen til forret, Dernæst stod den på ryg fra samme dyr:-) og til dessert havde jeg lavet  Lones Bourbon tærte , som var intet mindre end formidabel. Nå men det er jo faktisk ved at være et år siden jeg startede bloggen. Og det skal selvfølgelig fejres med en konkurrence:-) Jeg har haft gang i en god chilidyrkning sidste år. Og nu har jeg jo fået mig et drivhus, så de små planter kan tage endnu mere af min tid.  Det her er de "overskudsfrø" af Chili, tomater og en enkelt agurk.  De står bare og venter på lidt kærlighed i form af jord, varme og vand.  Og som du måske kan ane, er det ikke de almindelig tomater som min interesse har fanget.  Her er "black Cherry", "pineapple" og "black from Tula" at finde  Og Chilier er simpelthen fantastiske små planter. B