Gå videre til hovedindholdet

Total lækker burger med den vildt gode BBQ sauce..

Her til aften har vi fået Hjemmelavede burgere. Maven er fuld og jeg er mæt og glad. De her burgere er så gode. Sønnen nævnte at hvis de bare var lige så lette at håndtere som Mc Donalds burgere var de verdens bedste...

Jeg tillægger BBQ saucen skylden. Jeg har fundet den engang på et grill forum og så ændret lidt på den og hvordan den bliver brugt.

Men lad os starte med Burgerbollerne. Det er langt fra hver gang vi laver burgere at jeg "gider" lave burgerboller selv. Men de smager altså fabelagtigt og er ikke spor svære. De kræver bare lidt tid.

Du skal bruge 

3½ dl lunken vand
175 g durummel
450 g hvedemel
1½ spsk. vindruekerneolie
25 g gær
1½ tsk. salt
1 spsk. sukker
 Som Durum mel brugte jeg denne ret lækre mel.
Rør alle ingredienserne sammen, dejen skal til sidst ende med at "kravle" op af dejkrogen. Det tager ca. 10 min på mellem hastighed. lad dejen hæve i 1-2 timer
 Imens laver du BBQ saucen. Jeg ved det er underligt med de tørre ingredienser men jeg har prøvet at lave den med frisk løg og det er bare ikke det samme.
Du blander følgende og stiller til side indtil brug.
BBQ sauce

½ dl hvid balsamico
½ dl farin eller muscado sukker
½ dl ketchup
½ dl ahornsirup
1 spsk løgpulver
1 spsk hvidløgspulver
1 spsk sød chili
1 spsk sød paprika
1 spsk salt
1 tsk hvid peber
10 dråber Tabasco

Jeg former kødet til bøffer og "marinere" dem i marinaden. de skal steget ved middel varme ellers brænder de på. Pga. sukkeret. Den resterende marinade/sauce bruges i burgerne.

Sådan ser dejen ud når den er æltet færdig

Og efter små 2 timer er den nu så stor.
Hæld dejen ud, skør ud i 8 dele, form til flade boller og lad hæve 30 min. Så skal de i ovnen ved 225 grader i ca. 15 min. Jeg plejer at pensle med æg men det glemte jeg idag.
 Lækre lune sprøde burgerboller
 Guacamole røres af 2 avokadoer, 2 fed hvidløg, citronsaft, spidskommen, chilipulver, salt og peber og så et par tsk creme fraiche.
 Herhjemme elsker vi stegte ananasser i vores burger.
 Og pinligt men sandt. I mine øjne skal man have den her rædsomme burgerdressing. Brugsens det bedste. Det er ikke en burger uden den...
Den færdige burger. Indrømmet jeg tog den øverste bolle af. Ellers var den umuligt at spise. Men er du skør den smagte godt og minder lidt af sommer.

Så er der weekend igen og hvor er det skønt og tiltrængt.

Vi har fået sat brændeovnen op og den står lige nu og lugter fælt og grimt. Men det skal de jo gør eden første gang. I morgen står den så på tapet nedrivning med mine forældre. Hyggeligt men helt sikkert også hårdt arbejde. Min far har en utrolig gejst når det kommer til gør det selv projekter(eller bare et projekt) Så jeg ved der bliver lavet noget.

Min mor har lovet at lave Boller i karry til os. Det har yngste pigen bestilt. Så der kommer sikkert ikke en opskrift herfra i morgen.

Dog skal jeg også lige et smut forbi arbejde i weekenden. Jeg har sat et nyt regnvands system til, så jeg må heller selv kigge ind og tjekke at hverken tudser, anoler, tusindben eller gekkoer drukner i monsunen.

Kan i have en skøn weekend.


Kommentarer

  1. hvor ser det lækkert ud. Helt sikkert en opskrift jeg skal lave en dag!
    Sabine
    sabinesverden.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Sabine

    De er lækre. og "Marinaden "kan bruges til alt når man griller om sommeren.

    Tak fordi du kiggede forbi.

    Heidi

    SvarSlet
  3. Åh, kan du ikke lige sende sådan en ned til mig!! Kunne totalt godt spise en burger, men har ikke kræfter til at lave en.....

    Amerikanere bruger rigtig meget løgsalt, hvidløgspulver og sellerisalt, så du er helt sikkert inde på det rigtige spor mht. bbq-saucen :-)

    Knus
    Birthe

    SvarSlet
  4. yum yum pigs bum, Heidi! Hvis bare jeg ku få mel og løgpulver hernede...
    Er VILD med din blog!

    SvarSlet
  5. Birthe, jeg spise dem alle selv og helt ærligt tror jeg de ville blive ret kedelige under vejs.


    KH

    Heidi

    SvarSlet
  6. Hej Søde Rikke:-)

    Du fandt mig.

    Man kan godt bruge alm mel til burgerbollerne. det bliver de bare lidt mere lette af. Men smager stadig supergodt.

    Ellers alt vel?

    Knus

    Heidi

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Amerikanske Brownie

Den her opskrift har jeg lave mange gange, og den er skøn. Sprød udenpå, sej indei. Lige som en brownie skal være. Det sjove ved dem, er at man skal bage dem i muffinforme. Så er de portions anrettede helt fra starten af. Altså bortset fra at jeg kan spise mere end en.. Du skal bruge: 100 g mørk chokolade 200 g Smør, i tern 400 g sukker 4 æg 1 stang vanille 160 g mel 100 g mørk chokolade i små stykker 100 g lys eller hvid chokolade friske hindbær Sæt ovnen på 160 grader. Smelt 100 g mørk chokolade over vandbad, sæt til side i 15 min.  Rør sukker og det kolde smør lyst og luftigt Smør, masser af smør Når det er pisket godt, tilsættes et æg af gangen, pisk godt imellem hvert æg.  Tilsæt den lunke chokolade, rør grundigt  Tilsæt mel og til sidst tilsættes det hakkede chokolade  Dejen er sjov silkeblød og ret luftig  Put en lille tsk. fuld af dejen i en GODT smurt muffinform, læg et hindbær ned i dejen. Tilsæt igen en tsk. fuld dej. De skal

Telefonsælger, ost og kaffe

Og ikke nødvendigvis i den rækkefølge:-) For det første har vi fået nyt tastatur. Så nu kan jeg skrive KKKKKKK lige så tosset som jeg vil. Da vi var til Birthe og Annes blogtræf i vejen, Fik vi de her skønne oste. Jeg skyndte at spise dem og måtte bare have mere af den her. Castello, reseve præst, hedder den. Den er super lækker, lidt af prima donna. Men på sin helt egen måde. Jeg har købt den et par gange. Og i sidste uge var den på bud i vores Føtex Food, hvor man kunne få 2 for 35 kr. Den er vanvittig god til et ostebord.  Og Den anden dag da jeg lige var på tanket for at købe en morgenbolle, så jeg denne her starbucks Qandi latte caramel flavour sag. Og nu er det jo ingen hemmelighed at jeg er ny ud i kaffen. Og at det skal være sødt og ikke smage voldsomt af kaffe. Er du helt vild den er god. Så er der det her med den der telefonsælger.  Jeg ser mig selv som et forholdsvis åbent og venligt menneske. Normalt også over for telefonsælgere...  Men, den anden dag

Godt Nytår og en konkurrence

Håber i alle havde en god nytårsaften. Det havde vi. Vi var i gode venners lag, med masser af hygge og god mad i rigelige mængder. Vi fik hjorte carpaccio skudt af naboen til forret, Dernæst stod den på ryg fra samme dyr:-) og til dessert havde jeg lavet  Lones Bourbon tærte , som var intet mindre end formidabel. Nå men det er jo faktisk ved at være et år siden jeg startede bloggen. Og det skal selvfølgelig fejres med en konkurrence:-) Jeg har haft gang i en god chilidyrkning sidste år. Og nu har jeg jo fået mig et drivhus, så de små planter kan tage endnu mere af min tid.  Det her er de "overskudsfrø" af Chili, tomater og en enkelt agurk.  De står bare og venter på lidt kærlighed i form af jord, varme og vand.  Og som du måske kan ane, er det ikke de almindelig tomater som min interesse har fanget.  Her er "black Cherry", "pineapple" og "black from Tula" at finde  Og Chilier er simpelthen fantastiske små planter. B